Μαντόνα Καλεί Φασμπίντερ
συνέντευξη στην
Άντα Ηλιοπούλου για το GO
Madonna calls Fassbinder
Άντα Ηλιοπούλου για το GO
Madonna calls Fassbinder
Άντα Ηλιοπούλου, Go/Style Code, Σεπτέμβριος 2008
Το εισητήριο μου έπεσε απ' τα χέρια...Και την ώρα που όλοι περιμένουν απεγνωσμένα την Μαντόνα στην Ελλάδα... πριν καν εμφανιστεί στη συναυλία της, "εμφανίζεται" σε μια ελληνική ταινία του Δημήτρη Αθανίτη, "Μαντόνα Καλεί Φασμπίντερ" και η Άντα Ηλιοπούλου καλεί τον Δημήτρη Αθανίτη ως γκεστ σταρ.
Μετά το "Καμία συμπάθεια για τον διάολο" να υποθέσω πως δεν συμπαθείς και την Μαντόνα;
-Προτιμώ τον Μαίρυλιν Μάνσον ή τον Νικ Κέιβ.
Διατηρείς πάντα τόσο μαύρο χιούμορ στις ταινίες... προς τι τόση δεικτικότητα απέναντι στην ζωή;
-Δεικτικότητα μόνο για τις ψεύτικες αξίες και το υποκριτικό τους πλασάρισμα. Η ιστορία με το ντόπινγκ είναι ενδεικτική. Οι αθλητές, σαν σύγχρονοι μονομάχοι, ρίχνονται στην αρένα, προσφέρουν θέαμα, αποθεώνονται, για να κατασπαραχθούν στη συνέχεια από αυτούς που τους μυθοποίησαν.
Υπάρχει κάτι που θα μπορούσε να αναζητήσει η Μαντόνα απ' τον Φασμπίντερ; Είναι τόσο εκ διαμέτρου αντίθετα πρόσωπα από τόσους διαφορετικούς κόσμους...
-Μα, το μαγικό του άγγιγμα. Εκείνη ξέρει καλά ότι ένας σταρ χρειάζεται ενέσεις ζωής. Κι ένας σκηνοθέτης τι άλλο είναι από θαυματοποιός. Ομως έβαλα συνειδητά δύο πρόσωπα από αντίθετους κόσμους σαν πρόκληση στη λογική των διαχωρισμών και των κλισέ.
Τελικά μπορείς να μας πεις τι είναι ακριβώς το "Μαντόνα Καλεί Φασμπίντερ";
-Μια ταινία πάνω στο τι κάνει μια σταρ όταν το τέλος μοιαζει να έρχεται αναπόφευκτο. Και ταυτόχρονα μια ταινία πάνω στις ψευδαισθήσεις τού ποιον θεωρούμε σταρ.
Πιστεύεις πως ο ρεαλισμός καταντά απίστευτος στο τέλος αντί να αποκαλείται απλά κυνικός;
-Βαφτίζει κανείς κυνισμό, τις όψεις της πραγματικότητας που δεν θέλει να δει.
Πως προέκυψε αυτή η ταινία ενώ ετοίμαζες το «3 Μέρες Ευτυχίας»;
-Καθώς έγραφα τις «3 Μέρες Ευτυχίας» ξεκίνησα τα γυρίσματα της Μαντόνας. Μ’ αρέσει να δουλεύω παράλληλα δύο σχέδια. Υπήρχε βέβαια, κάτι κοινό.
Παρατήρησα πως και οι δύο ταινίες αναφέρονται σε γυναίκες; Τόσο πολύ τις αγαπάς ή όλες οι γυναίκες κρύβουν για σένα έναν απροσδόκητο μύθο που αξίζει να οικειοποιηθούμε;
-Φυσικά τις αγαπώ πολύ. Και αυτό τον απροσδόκητο μύθο που λες, προσπαθώ να βγάλω στις ηρωίδες μου. Οχι για να τον οικειοποιηθούμε, αλλά για να τον γευτούμε. Φυσικά σαν σινεμά. Αν και για μένα σινεμά και ζωή είναι ένα.
Κάποια στιγμή θίγεις το θέμα των ατζέντηδων ...τελικά αυτοί δημιουργούν το σταρ σύστεμ;
-Οι ατζέντηδες είναι μέρος ενός πολύ ευρύτερου μηχανισμού. Ομως πρέπει να παραδεχτούμε ο άνθρωπος έχει ανάγκη κάποια πρότυπα, κάποια «τέλεια» πρόσωπα, για να προβάλει τον εαυτό του και τις επιθυμίες του. Αυτή την ανάγκη εκμεταλεύεται το σταρ σύστεμ.
Κατ' επέκταση μήπως όλα κατά κάποιον τρόπο πατρονάρουν και την δική μας ζωή σε σημείο να μην ξέρουμε πόσο φαντασιώνουμε την ίδια τη ζωή μας και πόσο τη ζούμε πραγματικά;
-Αυτό είναι σίγουρο ότι συμβαίνει. Κι όταν φτάνεις να ζεις έχοντας τους σταρ σαν σημείο αναφοράς, κι όχι τους ανθρώπους γύρω σου, είσαι στη φαντασίωση, μακρυά από το «παιχνίδι» της πραγματικής ζωής.
Πιστεύεις στην συμπαντική συγχρονικότητα;
Σε ρωτάω γιατί σε ανύποπτο χρόνο μου έχεις πει πως ξεκίνησες τα γυρίσματα πριν ένα χρόνο. Ασφαλώς τότε δεν υπήρχε περίπτωση να έρθει η Μαντόνα-και για να είμαι ειλικρινής αν δεν την δω να έρχεται, συνεχίζω να μην πιστέβω πως θα έρθει. Δεν έχεις καμία ανησυχία μήπως κατηγορηθείς ως εκμεταλευτής της επικαιρότητας;
-Καμιά ανησυχία δεν έχω ότι εκμεταλεύομαι την επικαιρότητα, γιατί πολύ απλά η Μαντόνα είναι η αφορμή στη ταινία μου, δεν είναι το θέμα. Είναι όμως μια πολύ ωραία, σχεδόν σημαδιακή σύμπτωση για την ταινία, ότι έρχεται στην Ελλάδα η Μαντόνα τώρα, και μάλιστα για πρώτη φορά. Βέβαια, υπάρχει και μια δεύτερη, σχεδόν απίστευτη σύμπτωση. Ενας από τους συντελεστές της ταινίας, είναι ο μοναδικός έλληνας που έχει δουλέψει με τον Φασμπίντερ. Κι αυτό το έμαθα εκ των υστέρων!
Έχεις ακούσει ποτέ το If Madonna calls I am not here;
-Οχι, αλλά θα το τραγούδούσα, έστω φάλτσα.
Τελικά υπάρχει κάτι το οποίο θα έκανε εσένα προσωπικά να καλέσεις την Μαντόνα;
-Θα τη καλούσα για να τη ρωτήσω πως της φαίνεται η ταινία. Κρίμα που τέτοια πιθανότητα με τον Φασμπίντερ δεν υπάρχει.
Madonna calls Fassbinder, an Athanitis film, trailer from Dimitri Athanitis on Vimeo.